Johannes Passion J.S.Bach
C.O.V. Rijssen
Hart van Rijssen, 28 maart 2015

Bas Julian Hartman zette een bijzonder warme en beheerste Christuspartij neer. Hartman is in staat diep af te dalen. Hij legde in zijn partij emotie zonder ook maar ergens door te slaan. Hartman's stem vormde steeds een oase van rust temidden van het zorgvuldig opgebouwde dramatisch geweld van koorzang en consort.


Mattheus Passion J.S.Bach
Stenden Leeuwarden
Meppeler Courant, 27 maart 2013

Julian Hartman zong zijn Christuspartij indrukwekkend, met grote waardigheid.
Marjan Doorn


Stabat Mater Schubert
Koninklijke Oratoriumvereniging Middelburg
26 november 2011

Bas Julian Hartman zong zijn aria met de moeilijke lage tonen sonoor en met de juiste pathetiek.
Jeanette Vergouwen


Messiah Toonkunst staat als een huis.
Toonkunstkoor Zutphen.
Stentor, 20 december 2010

Bij The trumpet shall sound was het samenspel tussen de diepe bas Julian Hartman en de voortreffelijke trompettist van het ensemble een hartverwarmend muzikaal hoogtepunt.
........en de bas Julian Hartman kwam uitstekend uit de verf, met als apotheose zijn voortreffelijke prestatie in het duet met de trompettist in The trumpet shall sound.
Ton van Ingen Schenau


C.O.V Ridderkerk sloot 90-jarig bestaan af met een magistrale "Elias"
De Combinatie, 20 februari 2010

Laten we -wat betreft de vaksolisten- allereerst de bas Julian Hartman noemen, omdat hij in de huid van de profeet Elias het leeuwendeel had en die huid peperduur verkocht. Wat een prachtige stem en wat een doorleefde voordracht.
Joost van Beek


Tintelend voorjaar bij Vox Humana
Leidsch Dagblad, 28 april 2009

Ook de vocale solist zorgt voor louter luistergenot. Bariton Julian Hartman zingt met hart en ziel, beeldend tot de laatste noot. Hij articuleert uitstekend, heeft een voordracht die je meetrekt naar wonderland. Of naar slavenland waar `nobody knows the troubles I`ve seen` met niettemin een onvoorwaardelijk Godsvertrouwen. Hartmans stem mengt zich voorbeeldig in de koorklank die soms vol en uitdagend is, dan weer zo zilverlicht als een visje, als een spartelende Forelle (Schubert).
Lidy van der Spek


Mattheus Passion, Dordrecht
AD, 6 april 2009

Julian Hartman zong prachtig in zijn recitatieven ( `Am Abend da es kühle war`) en aria`s.
Ger van der Tang


de Stentor, 25 maart 2008
Indrukwekkende Mattheus Passion Toonkunst

Julian Hartman had de diepe bas en ingetogen dramatiek die de Christuspartij behoeft.
Ton van Ingen Schenau


Mattheus Passion, Sliedrecht 2008

"Ook sloeg deze bezieling over op het onvolprezen, meer dan voortreffelijk begeleidende RBO Sinfonia en op de solisten. ......... vooral Julian Hartman, kernachtig maar nergens chargerend in de basaria's"


C.O.V. Hosanna een vitale 75-jarige verjaardag met een uitstekend concert: het oratorium 'Paulus' van Felix Mendelssohn Bartholdy, Maasland 2007

De bariton Julian Hartman is in dit soort werk een vaste waarde, met een mooi voorgedragen 'Gott sei mir gnädig' en 'Ich danke dir, Herr  mein Gott'. Ook in de verschillende duetten en kwartetten klonken de solisten harmonieus, een prachtig koppel!


Toonkunstkoor dringt door tot diepere Mozart.
11 mei 2007 Grote Sint Laurenskerk Alkmaar

De concertaria `Mentre ti lascio o figlia` was meer dan een `excuusaria` voor bas Julian Hartman. Hij benadrukte met name de theatrale aspecten van deze Mozart door een zekere lichtvoetigheid aan te brengen.
Jos Ruiters


BN de Stem mei 2007
Requiem Brahms

Uitzonderlijk ook was de prestatie van de twee solisten die tevens deel uitmaakten van het ensemble. Bas-bariton Julian Hartman voelde zich in deze zetting helemaal thuis en zong zijn solopartij welluidend en indringend. Met een vol geluid, kernachtig van klank en waar nodig met het juiste gevoel voor dramatiek, waarmee hij een perfecte aangever was voor zijn collegazangers van de grote koorfuga’s die tot tweemaal toe direct op zijn solo’s volgden.


BN de Stem 2 april 2007, Oosterhout
St.Janskerk zit vol met Mattheusgangers ondanks de meer dan fraaie lentedag.

Bas Julian Hartman heeft een mooi stevig stemgeluid. Hij zingt onwaarschijnlijk verstaanbaar en beeldt zijn partij ook echt uit.
Thijs Bongers


BN de Stem 27 maart 2007
Indrukwekkende Matthäus Passion

..... en bas Julian Hartman waren oude bekenden en schitterden beiden opnieuw in hun zangprestaties.


Aalsmeer 14 november 2006
Italiaans pathos, Duitse diepgang en Engelse romantiek met Amicitia

De bas/bariton Julian Hartman beviel me zeer, ook in de kantate van Bach en de 5 Mystical Songs van Vaughan Williams; een mooie diepe, dragende stem met een mooi hoog register. Hij was ook goed te verstaan en zijn frasering is mooi.


Dagblad De Stem november 2006
Imposant eerbetoon aan Hongaarse opstand

Tenor Alex Vermeulen toonde in helderheid en natuurlijke draagkracht zelfs nog verder te zijn gegroeid. Bas Julian Hartman maakte opnieuw indruk door zijn groot muzikaal inlevingsvermogen.


Dagblad voor West Friesland 15 april 2006
Johannes Passion, Soli Deo Gloria, Hoorn
Julian Hartman vertolkte de Christuspartij, een mooie bas, die Jezus glans gaf, als Koning, maar niet op deze aarde.
Wim Meilof


Matthäus Passion: rust, discipline, zuivere inzet
Zupthen, 14 april 2006, de  Stentor

Toonkunst Zutphen en Omstreken onder leiding van Hans Lamers zingt de Matthäus Passion van J.S. Bach, 12 april 2006, Hanzehof, Zutphen.

Overigens was het erg jammer dat Christus stierf. De solist - Julian Hartman - ving, zodra hij opstond, met zowel zijn ogen als zijn stem direct de volle aandacht van alle aanwezigen.
Femke Tadema


Mattheus Passion trekt weer volle kerk
Wonderschone muziek van Johann Sebastian Bach
Gorinchem, 31 maart 2005

De Christuspartij daarentegen werd prachtig door Julian Hartman gebracht, hij zong met voordracht en gevoel.
Sophie Krale


Het Brabants Orkest straalt met bedeesd kerstdrama Berlioz
Brabants Dagblad - 22 december 2004

Een glansrol is weggelegd voor de geagiteerde Herodus, fenomenaal vertolkt door Julian Hartman, een ranke, ronkende bas-bariton. Gestileerd en met veel operadramatische overtuigingskracht zet Hartman zijn rol neer.
Mark van der Voort


Mattheus Passion Leeuwarden 2003
‘Matthäus Passion’ door CHN-koor en -orkest o.l.v. Harm Witteveen

Het was een plezier om naar de basbariton Julian Hartman te luisteren. Met een warme en volle stem vertolkte hij de Christuspartij.


King Arthur Purcell BN DE STEM 19 MEI 2003
Glorie van koning Arthur herleeft!

Ook de solisten en het orkest waren met grote zorg gekozen en musiceerden zeer stijlgevoelig. De prachtige bas Julian Hartman beklom moeiteloos twee octaven en interpreteerde komisch in onder andere de Frost scene.
Monique Meeuwisse


Alkmaarse Courant
Stad en Streek 24 maart 2003

Verrassend was het optreden van bas-bariton Julian Hartman, die inviel voor een zieke Sander Heutinck. Op overtuigende wijze zette hij zowel Petrus als Pilatus neer. Bijzonder fraai was zijn vertolking van `Mein teurer Heiland`.
Jaap Wijnands


de Vlaamse Opera
Voices, seizoen 2000 - 2001 nummer 3
Vlaamse Opera onder de favorieten.

Willem Bruls (Theatermaker, Amsterdam) geeft dan weer een pluim aan regisseur David Mcvicar voor zijn Les Contes d`Hoffmann en prijst Laurent Pelly voor de kostuums van Platée. Onder de jonge zangers geniet Julian Hartman de voorkeur van Willem Bruls - de zanger die de rollen van Hermann en Schlemil vertolkte in Les Contes d`Hoffmann.


Leeuwarder Courant, oktober 2001
l`Elisir d`amore, G.Donizetti

Een groter contrast met die van Doctor Dulcamara, vertolkt door bas Julian Hartman, was er bijna niet. De bas bespeelde het publiek en kreeg de lachers op zijn hand. De bereider van het liefdeselixer gaf met zijn optreden een extra dimensie en haalde de andere zangers over zijn tegenspelers te worden.
Ingrid Metz


Alkmaarse Courant, 9 april 2001
Mattheus Passion, J.S.Bach

Het zuivere evenwicht tussen gepassioneerdheid en oprechte muzikaliteit werd zeker gevonden door Julian Hartman in een oprechte Christus-vertolking.
Onno Hoedeman


De Stem, 5 juni 1998
Requiem, G.Verdi

Bas Julian Hartman maakte op mij het meeste indruk. De ingehouden manier waarop hij het Mors Stupebit gestalte gaf was grote klasse.
Frans Bajeu


Eindhovens Dagblad, 10 november 1997
Messa di Gloria, G.Puccini

.......het beschaafde nobele geluid van de bas Julian Hartman is in alle soorten muziek een lust voor het oor.
 Marjolijn Sengers


die Presse, 15 september 1994
Belohnte Haydn-Treue in Eisenstadt
La fédèltà premiata, J.Haydn

`da befriedigten eigentlich nur der wandlungsfähige Bass von Julian Hartman sowie die....`
Gerhard Kramer


Stabat Mater Dvorak integer en gemeend
Schoorl, 16 juni 1994

`De bas-bariton Julian Hartman is ondanks zijn jonge leeftijd een oratorium-persoonlijkheid. Hij springt omzichtig om met zijn fraaie stem en doseert het volume. Over 10 jaar zal hij daarom het gelijk aan zijn kant zien`.
Jos Ruiters


I Lombardi, G.Verdi
Utrechts Nieuwsblad, 22 september 1993

`De bas Julian Hartman en de tenor Frank van Aken ontpopten zich als ware vocale verrassingen. Met hun krachtige stemgeluid, dat helder en fraai belijnd klonk, leverden zij de sterkste masculiene bijdragen van het solistenseptet`.
Rob van der Hilst


de Volkskrant, 21 juni 1993
Joseph Haydn gedijt goed in de achtertuin
La fédèltà premiata, J.Haydn

`Aan de hogepriester Melibeo  (prachtig neergezet door de bas Julian Hartman) de opdracht om het paar uit te kiezen.`
Melchior Huurdeman


Naarden of Elburg
Trouw, 4 maart 1993
CD&LP

`Verrast was ik echter door de bas Julian Hartman (prachtige voordracht van de aria`s) in wie ik een ideale Christus hoorde`
Franz Straatman


Opernwelt
januari 1993
Don Giovanni, W.A.Mozart, Luzerner Theater

Julian Hartman`s Leporello war ein hochaufgeschossener , schlanker und schmuddeliger Gegenspieler, mit etwas von jener Sinnlichkeit, die seinem Herrn abging. Der junge holländische Bass sollte der Behandlung der italienischen Vokale noch grössere Aufmerksamkeit schenken, aber sonst bereiteten sein Singen und sein Spiel grosses Vergnügen. Vielleicht wird Hartman eines Tages die Titelpartie singen - zweifellos verdient er diese Chance.
Andrew Clark


Opera
april 1992
l`Elisir d`amore, G.Donizetti,  Luzerner Theater

The other outstanding contribution came from the versatile Julian Hartman as Dulcamara. He has stage presence and a superb sense of timing, and knows how to act with the voice.
Andrew Clark


das Opernglas
november 1991
das Lachen der Schafe, Internationale Musikfestwochen Luzern

Der junge Bassist Julian Hartman aus Utrecht gab dem Schreiber Würde, Ausstrahlung und den nötigen Tiefgang ( in jedem Sinn); er stellt zweifellos eine Bereicherung des Luzerner Ensembles dar.
P.König


Opernwelt
oktober 1991
das Lachen der Schafe, Internationale Musikfestwochen Luzern

Die frische Bass-Stimme und das gute Aussehen von Julian Hartman als Schreiber zeugten von einem ausserordentlichen Talent.
Andrew Clark.


Basler Zeitung
21 augustus 1991
Das Lachen der Schafe, Internationale Musikfestwochen Luzern
Uraufführung

`eingefärbt von einem morbiden Ästhetizimus, dessen musikalische Umsetzung dem Ensemble (vorzüglich Julian Hartman als Schreiber) überaus plastisch gelang`.
Sigfried Schibli


Gooi en Eemlander
17 juni 1991
Zomeropera zet Haydn- traditie voort
Il mondo della luna, J.Haydn

`De bas Julian Hartman zong een schitterende hoofdrol als de onbenullige Buonafède, die slechts door een list van zijn rivalen het liefdespad voor zijn dochters en zijn kamermeisje begaanbaar ziet worden`.

Onno Hoedeman


Utrechts Nieuwsblad
17 september 1990
Italiaanse opera`s vol temperament

De bas Julian Hartman kon het orkest wel aan, evenals het koor. Zijn diepe geluid en zijn innemende persoonlijkheid imponeerde menig luisteraar.
Ellen Kempers


de Gelderlander
27 november 1989
Benefietconcert Ronald McDonaldhuis

Julian Hartman was de derde sterke muzikale troef van de avond. Hij beschikt over de ideale stemmiddelen om zo`n zware bas-aria als `Ella giammai ` (Filippo, Don Carlos, G.Verdi) te zingen.
Maarten-Jan Dongelmans


Arnhemse Courant
13 oktober 1989
GOOG viert groot feest in Musis

......en de bas Julian Hartman. Zo de laatste nog niet erg bekend is, geloof maar dat dat wel komt. Zijn eerste operaengagement is net tot stand gekomen en na zijn optreden met GOOG bleek wederom dat er vast nog veel zullen volgen. Een prachtige sonore stem met een aanzienlijk bereik, een warm timbre gepaard aan een sympathieke uitstraling van de man zelf.


Roelf Roelzema